Nieuws

Effectief leren met gamification

Feniks gamification

Elk bedrijf is anders en elke persoon leert anders. Daarom is ons opleidingsprogramma afgestemd op de mogelijkheden, wensen en voorkeuren van de organisatie en de cursist. Ieder kan zijn eigen leerroute bepalen die voldoet aan de eisen die veiligheidsregelgeving daarover stellen. Om het leren extra effectief te maken zorgen wij ervoor dat er uitdaging en plezier zit in de inhoud van onze lessen. Daarvoor gebruiken we innovatieve lesmethoden zoals gamification, het spel als leermiddel.

Ervarend leren door spel 

Informatie overbrengen kan ook anders dan in een traditionele lessituatie. Onze lesmethoden zijn gebaseerd op het principe dat wij ervarend leren noemen. Ervaringen helpen mensen vaak informatie beter te verwerken én op te slaan. Door het toevoegen van een spelelement houden wij de cursist betrokken bij de theorie én worden onze cursussen leuker en uitdagender. En door te trainen in realistische omgevingen blijven ervaringen je langer bij. En dat is precies het doel dat wij willen bereiken!

Ganzenborden of een bom onschadelijk maken

Een ouderwets potje ganzenborden en tegelijkertijd de kennis over uiteenlopende bhv onderwerpen bijspijkeren. Komen de cursisten op een blauw vakje dan krijgen ze een vraag, een rood vakje is een opdracht. 

Een bom ontmantelen en daarmee leren samenwerken en effectief communiceren. Met puzzels en opdrachten in 2 groepen moeten de cursisten onder tijdsdruk de bom binnen de tijd onschadelijk maken. Zo ervaren ze ook hoe ze in de realiteit omgaat met stress. 

effectief leren = inhoud x  (plezier + uitdaging)

Realistische leeromgevingen

In de praktijk zo realistisch mogelijk de werkelijkheid van incidenten, ongevallen of calamiteiten trainen. Dat leidt tot (veiligheids-)medewerkers die juist en adequaat handelen op de momenten waarop het er echt op aankomt. Virtual Reality kunnen wij bijvoorbeeld inzetten om verschillende soorten brand scenario’s in een kantooromgeving te trainen. Cursisten moeten in de scenario’s aantonen dat ze de brand volgens de juiste procedures kunnen lokaliseren en bestrijden. De cursisten kunnen veilig ervaren wat er gebeurt zodra er in een kort tijdsbestek niet snel of de verkeerde keuzes worden gemaakt, waar dit in real life niet mogelijk is vanwege de onveiligheid van de situatie.

We gebruiken ook Mixed Reality. Mixed Reality plaatst virtuele objecten in de echte wereld waarmee de cursisten met eigen handen kunnen interacteren. Wij beschikken over een applicatie waarmee het mogelijk is om te reanimeren in realistische omgevingen. De software hebben we in eigen beheer ontwikkelt en deze is goedgekeurd door de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR). Met deze oplossing kunnen cursisten onafhankelijk van tijd en plaats, spelenderwijs leren reanimeren, oefenen, herhalen en toetsen. We beschikken over vijf verschillende scenario’s, zodat er altijd een passend scenario bij zit voor elke organisatie. De cursisten moet alle stappen goed doorlopen om de patiënt te redden en het scenario goed af te ronden. 

Gamification ook iets voor jouw organisatie

Behalve deze spelvoorbeelden hebben we nog veel meer leuke en uitdagende leermiddelen. Wil je alles weten over hoe wij gamification inzetten in onze opleidingen en trainingen. Neem contact met ons op. Wij van FeniksGroup informeren je graag over alle mogelijkheden voor jouw organisatie.

September 2023 | gamification
Delen mag, graag zelfs.

Wil jij de nieuwste veiligheidsinzichten in je mailbox ontvangen?

Meldt je gratis aan!

Geen spam. Je kunt op elk moment afmelden.